Utóvizsga Szerelemből - utóvizsga ( kellene ) könyvterjesztésből, könyvkiadásból...


Miért nem kaphatók egyes könyvek bizonyos boltokban?

A következő egy- két hétben, erről a témáról fogom elmondani a véleményemet. Előre látom, sokan nem fognak szeretni ezért...nem baj, én sem szeretek mindenkit.
Mégis miért a témaválasztás? Nos egyik kedves olvasóm, aki a balatoni promóciós jellegű könyvértékesítésünkön, Siófokon másodikként vásárolta meg az Utóvizsga Szerelemből című könyvet, az elolvasása után megkeresett engem kedves, érdeklődő levelével. Mivel a történetre koncentrált, és szerencsére magával ragadta a tartalom, megfeledkezett arról, hogy egy frissen, és ráadásul magánkiadásban megjelent könyvről van szó, és  számomra ugyancsak megtisztelő módon, sokkal nagyobb "felhajtást" feltételezett a terjesztéssel, és a megjelenéssel kapcsolatban, mint ahogyan az kezdődött.

Hogy esetleg nem tudjátok, mi az a "magánkiadás"? Nem baj, én se nagyon tudtam. Ma már sajnos tudom, tudnom kell. A későbbiekben erre is kitérek majd illő részletességgel.
Most azonban azzal kezdeném, mivel kellett kedves levélírómat "lehűtenem",  kivonatosan idéznék a neki írt egyik válaszlevelemből, azt hiszem önmagáért beszél:
 
Azt írja:

"Nem értem,hogy ha valami jó,akkor hogy-hogy nem teszik ki a polcra,nem csinálnak neki a könyvesboltok legalább egy pici reklámot."

Nos ez egy bonyolult, és sokoldalú probléma. Véletlenül azért tudom a válaszokat, mert igazából 1995 óta reklámmmal foglalkozom. Az helyzet, hogy az, hogy valami "jó", általában véve szubjeltív - ki mit tart annak. És a reklámipar, éppen ezt a szubjektivitást akarja befolyásolni, azaz azt akarja sugallni, hogy az, amit éppen reklámoznak, az a legjobb, mindenkinek. Ezzel nem is volna semmi baj, hiszen a reklámszakmának éppen ez a feladata, jóllehet mindannyian tudjuk, hogy azért mert a tv-ben az xy sonka reklámja megy állandóan, egyáltalán nem biztos, hogy a zx sonka nem sokkal jobb, és olcsóbb, stb.
A probléma sokkal inkább az, hogy nálunk sajátos módon nem a reklászakma reklámozza a könyveket ( mondjuk az írók, szerzők, kiadók megbízásából ), hanem a könykereskedő, könyvterjesztő cégek teszik ezt!
És ezt a problémát csak súlyosbítja az a tény, hogy ezek a könyvterjesztők, kiadók nem azt reklámozzák "ami jó", hanem azt, amit el akarnak adni, amit éppen ezért ők állítanak be jónak, amit végső soron nem a szerzők, hanem saját maguk teremtettek meg!
Márpedig örökérvényű igazság, és sok történelmi példa is mutatja, hogy ha valamit - aminek akár semmi köze az igazsághoz - kellő gyakorisággal sulykolnak, szajkóznak a média nyilvánossága által, az előbb- utóbb elfogadottá válik. Példaként lehet azt is megemlíteni, hogy az emberek nem feltétlenül azért néznek mondjuk Győzike show-t, mert igénytelenek, hanem mert ezt árulják nekik...( ezért sem szabad senkit elítélni pl azért, ha azt nézi...)

A könyvek, amiknek a reklámozására célozgattam, valószínűleg nem azért vezetik a hazai eladási listákat mert annyira jók, hanem azért, mert a kereskedőik ezt kínálják, és részesítik minden más - adott esetben sokkal jobb - könyvvel szemben, hogy úgy mondjam "tisztességtelen előnyben".  Ma például bementem a Szent István körúti Örkény István könyvesboltba, és megkérdeztem a számítógép/pénztárgép előtt üldögélő fiatalembert, hogy van-e lehetőség, a kiadóm által megjelentetett könyv bizományosi értékesítésére az ő boltjukban ( mivelhogy a könyvet sehol nem láttam ), a válasz az volt, hogy nincs, mert nekik kizárólag az XY Kiadó szállít. " Nagyszerű, - mondtam - mert az XY rendelt tőlünk könyveket" . Erre megnézte a számítógépén az XY könyvlistáját a cím szerint, és közölte, hogy valóban, náluk létezik a könyv. Mire megkérdeztem, hogy mégis, min múlik akkor, mit kellene tennünk, hogy ide is kerüljön belőle? A válasz az volt, hogy ha bemutatom a könyvet, és úgy ítélik meg, hogy jó, akkor majd rendelnek esetleg XY- tól. Mire én: "és ki dönti el, hogy jó-e?" Válasz: "én". "
 
Nos eddig az idézett részlet a levelemből, a folytatás pedig olyannyira viccesre sikeredett - immár a naaagy, személyes valóságban -, hogy muszáj elmondanom!
Szóval, cirka két héttel később, fogtam egy példányt a könyvemből, hónom alá vettem az egyik legismertebb napilapban a könyvről megjelent kritikát, és kopogtattam megest, a jól ismert bolt ajtaján.
Mit tesz Isten, a fiatalember ott ült a helyén, ám ezúttal ott állt mellette egy idősebb úr is, aki talán a főnöke lehetett... Kérdő pillantásukra közöltem, hogy én volnék az, aki egy- két hete érdeklődött, és ezúttal elhoztam a kérdéses könyvet, és egy kritikát is róla. Az idősebb úriember érdeklődve lapozgatni kezdte a "terméket", míg fiatalabb kollégája a kritikába mélyedt el.
Jómagam zavartan tébláboltam a pult előtt, "hiába no, most döntik el, eléggé színvonalas-e a művem, hogy miután a Főbeszállító, nagy és neves kiadó amúgyis rendelt belőle, netán még ebbe a boltba is bekerülhessen".
Kisfiús zavaromban, párbeszédet kezdeményeztem a könyvet olvasgató idősebb, amúgy szimpatikus úrral, valahogy ilyesformán:
 
- Tudja..., azért ez eléggé szánalmas...
- ??? - kérdő tekintet a szemüveg felett.
- Hááát, hogy ...izé, a szerzőnek személyesen kell ...hogy is mondjam, könyörögnie, hogy bizományba, azaz semmit nem kockáztatva, a saját költségeinken kiadott könyvet nem-e lehetne-e, esetleg...
- Nézze fiatalember, - ezt máris jópontként könyveltem el - nem erről van szó. Tudja, azt csak a legnagyobbak, - biccentett közben a Nyugati téri Alexandra könyvpalota irányába fejével - a Libri, az Alexandra teheti meg, hogy a nagyobb üzleteiben a teljes spektrumát ki tudja helyezni a könyvkínálatnak. Egyszerűen a helyigény, és rendkívűl nagy választék miatt...
- Igen...ezt meg is érteném, csak tudja háromezer boltot nem járhatok végig személyesen, ráadásul az én kiadóm nem csináltat nekem szilikonciciket, de még a Skála Metro üvegfelületére sem teszi ki a könyvem reklámját havi hat millióért....- mondtam fanyar mosollyal.
- A szilikoncici még nem is volna baj, - nevette el magát - de sajnos szilikonfütyit sem csináltatnak, se nekem, se magának...
 
Ezt az őszinte, belülről fakadó öniróniát már én sem álltam meg nevetés nélkül, aztán abban maradtunk, hogy csupán ennyire gondoltak a legutóbb is, hogy megismerjék kicsit a könyvet, és ezekután rendelni fognak belőle a bolt számára, azzal elköszöntünk. Hogy mennyire nem voltam szánalmasan zavart, azt az is jól jelzi, hogy hangos "visszonthallásrával" léptem ki az ajtón.
 
Hiszek nekik.
 
Jó.
Jó?
Egy frászt jó.
A kedves uraknak, ott a boltban, teljesen igazuk volt.
De azt gondolom, nekem is - minden szerző nevében! - teljesen igazam van.
Akkor pedig valami nagyon, de nagyon nem stimmel a magyarországi könyvkiadás, és könyvterjesztés/ kereskedés piacán.
 
Hamarosan folytatom...

A bejegyzés trackback címe:

https://poerava.blog.hu/api/trackback/id/tr732248744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TörpMama 2010.08.27. 20:28:49

Hát ez tényleg szánalmas. Teljesen kiakadtam, ahogy olvastam ezt a bejegyzést. Tudja, mi olvasók nem látunk bele ezekbe a mögöttes ügyekbe,
egyszerűen bemegyünk egy könyvesboltba, hogy megvegyük azt a könyvet, amit szeretnénk. Az ember nem is gondol bele, hogy az íróknak ilyen
megalázó kis csatákat kell vívniuk, hogy mi meg tudjuk venni a könyveiket. Ezek után kiváncsian várom a bejegyzés folytatását.
De én hiszek benne, hogy ami jó (márpedig ez a könyv, felettébb jó!), azt ha lassan is, de megismerik a jó ízlésű, igényes olvasók, akik sokan vannak ám itt Magyarországon!

kárpátizoli 2010.08.29. 01:30:42

@TörpMama: Kedves TörpMama!
Hát igen, sok mindenre nem szoktunk gondolni a nagy össznépi rohanás közepette. Tudod, ( Korál/ Balázs Fecó ), valahogy így: "..te is elmégy mellettem,/ én is elmegyek melletted/, és visszafordulni nincs idő..." ( A szeretet koldusai )
Azért ma nagy élményben volt részem. Arra jártam későn este - a Szent István kőrúton -, és tényleg kint van a könyv a kirakatban!!! :-) Látod, akár folytathatnám is a dal szövegét!
De a bejegyzést holnap folytatom, igérem. És kösz a kritikát!

sajer.gabor 2010.09.03. 08:54:18

Sajnálatosnak tartom,hogy ma Magyarországon a könyvkiadás ilyen állapotban van.
Véleményem szerint egy kiadónak a profit mellett igenis KÖTELESSÉGE lenne a tehetséges írók felfedezése/felkarolása.Ez régen talán így működhetett,most már csak a biztos profit számít.Sajnos ehhez hozzájárul az is,hogy az igény alakítható.A rádiók azoknak az együtteseknek a számait játszák,akiknek a kiadója azt megfizeti.Abból a szarból csinálnak slágert,abból a szarból csinálnak sikerkönyvet amiből csak akarnak.
Annyit tudnék még hozzáfűzni hogy:

"senkiháziak kezében van a popszakma"

:-))))))))

kárpátizoli 2010.09.04. 12:41:51

@sajer.gabor: Drága Barátom!
Jó, hogy itt vagy...tudod, nekem talán illik visszafogottabnak lennem, neked nem feltétlenül kell..( természetesen ez sohasem fogja azt jelenteni, hogy ne mondanám el kerek- perec a véleményemet, úgy, ahogyan azt gondolom ). "Szilaj stílusban" megfogalmazott
véleményedben :-) olyan problémákat feszegetsz, amire ebben a bejegyzés- sorozatban hamarosan sort kerítek én is.
Aztán tudod, egyszercsak, remélem egyre több embert érdekleni is fog...

kárpátizoli 2010.09.04. 12:45:40

@sajer.gabor: Még csak annyit: szerintem tévedsz! Nem feltétlenül a kiadók részéről hiányzik ez a hozzáállás. A sokkal nagyobb baj, hogy a könyvterjesztés/ kereskedés diktál, és gyakran nem túl tisztességes módon összefonódik egyes kiadókkal...

bagoly44 2011.02.03. 09:34:34

Könyvesboltban élek 4O éve. Ha iró-olvasó találkozó van, a költségek engem terhelnek,haszon nincs. Reklám, üditő,stb. Sok magánkiadást átvettem, reklámoztam, de most semmit nem tudok költeni. Lassan a számlák kifizetése is gond. Évi 8 ezer könyv mejelenését ki tudja bemérni, mit vegyen kp? A vevő bejön, hogy csak megnézi, aztán megrendeli interneten,inkább kifizeti a postaköltséget.Hogy adom el a kifizetett, általa rendelt könyvet? Bizományba már nem adnak. A támogatásokat a két legnagyobb viszi el mindíg, pályázatokon mint könyvet terjesztőt komolytalanul vettek, csak a pályázati díjat nyúlták le.A kultúra is csak üzletté vált.

kárpátizoli 2011.02.03. 20:15:34

@bagoly44: Kedves Bagoly44!
Rossz érzés volt olvasni a sorait, jogos keresűség csendül ki belőlük. Mégis, született optimistaként, nem mondhatok mást, mint hogy bízok abban, hogy ezek az állapotok, ez a trend egyszer majd megfordul; azért sem mondhatok mást, mert egyrészt azt végképp nem mondhatom, hogy igaza van, akkor hagyjuk abba ( maga a terjesztést/ kiadást/ kereskedést, én meg az írást, hisz nincs mit tenni..), másrészt azért, mert én abban a korban nőttem fel, amikor pl. a Tüskevár 11. kiadása, mondjuk 110.000 példányban jelent meg. És ugye ilyen emlékekkel, még kevésbé vehetem tudomásul, hogy most meg ez van...
Ön több sajnálatos dolgot is érint, és nagyon átérzem a helyzetét higgye el, mert tudom, hogy elsősorban az önálló, vagy a nagyon kevés bolti egységgel rendelkező kicsi hálózatokat sújtja a könyvkereskedés/ terjesztés rendkívűl erős koncentrációja ( illetve az ezekhez tartozó támogatások/ pályázatok koncentrációja , és végül sommásan azt a megjegyzést teszi:" a kultúra is csak üzletté vált". Ez utóbbit azért én úgy kezelném, hogy ez önmagában nem baj, csak az a baj, hogy rosszul szabályozott üzletté! Ugyanis a kultúra azon túl, hogy kőkeményen üzleti vállalkozás is, mellette még egy egész csomó minden. Hogy mást ne mondjak: a társadalmi közművelődés része, nem utolsó sorban művészet. Ezért úgy gondolom, hogy bár a "kultúra terjesztését" meg kell hagyni üzleti/ gazdasági alapokon működni, de nagyon jelentős állami szerepvállalással. Azt hiszem, a világon nagyon sok helyen, az állam - szabályozóként is, tulajdonosként is - tevékeny szerepet vállal abban, hogy az általa, a társadalom szempontjából fontosnak tartott területeket ne csupán gazdasági megfontolások alapján segítse, működtesse. Ez, ennek a felismerése lehet az egyik út, amelyben bízhatunk.
Egy dolgot nem értettem egészen pontosan a megjegyzéséből: a bizomány kérdését...? Nem akarom félreérteni, de engem meglep: ha bármelyik könyvesbolt például közvetlenül a Poe Rava kiadótól bizományba szeretne átvenni az Utóvizsga szerelemből című könyvből, mi igazán örülnénk...( lehet, hogy félreértettem a kérdését, akkor elnézést )
Üdvözlettel: kárpátizoli

Gerilgfx 2016.04.19. 20:43:09

szerintem borzasztóan rosszak a mai magyar könyvek, a kiadók pedig túl drágák. nem reális az, hogy 1200-1800 forint egy könyvből a kiadójé, az író fele ennyi pénzből a legszarabb nyomtatóval is bőven ki tudja nyomtatni a könyveit.

de nem csak ez a baj.

az elmúlt 12 évben életemben először könyveket vettem magamnak a születésnapomra.

mindegyik, mint kiderült, az 1970-es években készült. ha ma, magyarországon bármilyen olyan könyvet szeretne venni az ember, ami képvisel bármiféle értéket (és itt főleg szakmai értékre gondolok, a szépirodalom engem nem érdekel), akkor 40-50 éves, szakadt, már 30 éve nem gyártott könyveket kell végkiárusításokon és piacokon megvennie, és fél óráig ragasztgatnia, hogy ne essenek szét...

csak idő kérdése, hogy ne szálljanak el az árak, és kezdjenek 5 ezer forintot kérni egy 50 éves bogárhatórázoóért.

kb 15 db könyv van a polcomon, annak felét a szigetelőszalag tartja össze, a másik fele meg valamilyen rejtélyes energia következtében nem foszlott még teljesen szét.

szóval eléggé döbbenetes a könyvek helyzete.
süti beállítások módosítása