Miként, és miért született meg ez a könyv?
 
Miért?
 

Egészen biztos, hogy ha Gabi nem halt volna meg, ha nem megyek el 2009. szeptember 2 – án Lázár Gabriella temetésére, akkor ez a könyv sohasem született volna meg. Hiszen Gabival kapcsolatban, aki az első szerelmem volt, és valamikor nagyon régen gyűrűs mennyasszonyom, egészen egyszerűen, és a szó orvosi értelmében is, majdnem teljesen amnéziás voltam a temetés napjáig. Kettőnk kapcsolata öt évig tartott, és a szakításunk, annak körülményei, akkor, 1984. január elsején olyan sokkot váltottak ki bennem, ami szinte száz százalékig kitörölt vele kapcsolatban mindent az emlékezetemből. Hátborzongatóan hangzik, pedig így volt, és ez közel sem valami tudatos menekülés volt részemről, néha próbáltam felidézni dolgokat, és tényleg semmire nem emlékeztem. Különös, de amikor élete utolsó négy évében olykor újra találkoztunk, beszélgettünk egymással, ezekből az elveszett emlékekből – a közös múltunkból - még mindig semmi nem került elő.  

·•·

Sokan kérdezték és kérdezik, hogyan lehetséges az, hogy bárki is ilyen pontossággal, ilyen részletességgel emlékezzék vissza 25 – 30 év távlatából ennyi mindenre? Voltak akik szerint ez képtelenség, volt aki azt gondolta, netán naplót vezettem akkoriban. Még véletlenül sem vagyok agykutató, sőt orvosi ismereteim sincsenek, mégis, azt hiszem tudom a választ ezekre a kérdésekre.

Úgy vélem éppen azért maradt meg bennem teljesen hiánytalanul a Gabival töltött öt év minden egyes perce, mert az emlékezetem, minden vele kapcsolatos információ „zárolva” volt – én még a létezésükről sem tudtam - , így aztán nem is kophattak, nem is halványodhattak, nem is mehettek veszendőbe ezek. Hiszen amire nem emlékszünk, azt nem is felejthetjük el, nem igaz?
 
Az amnézia, a „hibernált emlékezet” állapota pontosan 1984. január elsejétől 2009. szeptember másodikáig, azaz 26 évig tartott, a temetés napjáig. És akkor, ott a ravatalnál, ott a fényképe előtt egy ugyanakkora hatalmas sokk, mint amely régen mindent „törölt” bennem egy csapásra, most mindent életre keltett változatlanul, mintha csak minden tegnap történt volna.
 
Hát, így van ez, ezekkel az emlékekkel. Ezt a temetőben még nem tudtam, csak azt tudtam, hogy olyan sírógörcs fojtogatott, amilyenhez hasonlót soha nem éltem át. Nem tudtam én, hogyan is tudtam volna, hogy „hát hiszen én emlékszem mindenre”, csak azt tudtam, hogy a temetés napján szinte önkívűletben, de semmiképpen sem tudatosan, fogtam a számítógépet, és írni kezdtem. Eszemben sem volt nekem könyvet írni! Úgy éreztem, tartozok annyival Gabinak, tartozok annyival a szüleinek, fiainak és az ismerőseinek, hogy írok hozzá, róla egy szép búcsúbeszédet, hogy elmondom nekik, milyen csodálatos emberkének tartottam őt, és hogy mennyire szerettem valamikor, mert mennyire lehetett szeretni.
 
Két barátom, örökös sörözőtársam, Sájer Gábor és Szarka Zoli látták rajtam, hogy teljesen magamon kívül vagyok, így hát elmondtam nekik a búcsúbeszéddel kapcsolatos tervemet, azt, hogy remélem, legalább egy húsz- harminc oldal kikerekedik belőle, és hogy ezt majd eljuttatom Gabi szeretteinek szépen összetűzve. Drága cimboráim bátorítottak is, mert remélték, hogy ez segít majd a fájdalmam feldolgozásában, hiszen látták, hogy tényleg nagyon kivagyok. Kérdezték, szerintem mikorra lesz kész, és én azt mondtam nekik, hogy maximum két hét, szeptember közepére befejezem....
 
·•·
 
Három hét elteltével, cirka 50 -60 oldal megírása után, sürgető kérdésükre mondtam, hogy kell még pár nap, mert még biztosan lesz vagy húsz oldal. Na, miután ezt mondtam nekik, akkor jöttem rá arra, mi is történik valójában.
 
Rájöttem, hogy szó sincs itt semmiféle búcsúbeszédről, már réges- rég Gabi életét és a sajátomat, a kettőnk szerelmének történetét írom. Amikor ez nyilvánvalóvá vált számomra, akkor félretoltam a számítógépemet, és azt mondtam magamnak némi töprengés után: „Most vagy mindent leírsz, minden részletet, és a legteljessebb őszinteséggel, vagy azonnal kitörlöd és befejezed ezt az egészet! Hiszen az nem lehet, hiszen az képtelenség, hogy ha a színtiszta igazat írod le, akkor abból ne az derüljön ki mindenki számára aki olvasni fogja, hogy Lázár Gabriella nagyszerű ember volt, egy csodálatos nő!” Hát így kezdődött.....És a 20 – 30 oldalasra, két hetesre tervezett búcsúbeszéd el is készült december 28 -ra, azaz négy hónap alatt. Eredeti kézirat formájában 288 A/4 oldal lett, kilencszázhatezer karakterrel és százharmincezer szóval.
 
·•·
 
Ez hát a válasz a miértre.
 
Hegedűs Zoli barátom – két sikeres könyv szerzője - , így írt erről a kézirat értékelésében:
 
A lélek nagy úr. Időnként megszólal benned és késztet. Késztet, hogy leülj és írj.
E kötelező belső késztetés szép példája e könyv. Egy igaz, tehát izgalmas történet, valós személyekkel, létező helyekkel és megtörtént eseményekkel, melyek fókuszában a megsiratni vágyott szerelem és tragikus esemény áll. Mégsem nevezném se naplónak, se visszaemlékezésnek, se elsiratásnak, se dokumentumregénynek. Inkább az őszinteség, a teljes kitárulkozás csúcsait megcélzó "hiperrealista" műnek. Mely, bár azonnal megragadja az olvasót, nem elhanyagolható veszélyeket is hordoz magában. Úgy a szerzőre, mint a szereplőkre vonatkozóan.
Kárpáti Zoltán vállalta ezt a rizikót. A lelki késztetés nagy úr. Ezer százalékra állítja a memóriát. Lássuk be, a "csak a szépre emlékezünk" szlogen távol áll az ember igaz mivoltától. Az őszinte múltidézés nem ferdíthet, nem varázsolhat át arcokat, nem festhet át falakat. Az őszinte múltidézés valóban óriási kockázatokkal jár: mert , bár visszaröpíthet bennünket ifjúkorunk napfényes csikószabadsága, az egykori örömök mellett az elszalasztott percek és az elhibázott pillanatok is felsejdülnek és felsajdulnak.”

 ·•·

A bejegyzés trackback címe:

https://poerava.blog.hu/api/trackback/id/tr822089325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TörpMama 2010.06.20. 19:46:04

Engem felcsigázott a könyv bemutatása. Hihetetlen számomra, hogy lehet ennyire részletesen visszaemlékezni 25-30 évvel ezelőtt történt eseményekre! Ráadásul nem egy-két napra, hanem több év folyamatosan történéseire! (Anélkül, hogy Naplót vezettünk volna.)
Hiszen én sokszor a múlt hétre sem emlékszem...
Azt hiszem, ezt a könyvet el fogom olvasni, kíváncsi vagyok, mennyire részletes! No meg a témája is izgalmasnak tűnik, hiszen aki volt már szerelmes, az tudja, hogy ez egy "más" állapot. Van amelyik szerelem pár napig tart, de van amelyik örökké...

TörpMama 2010.06.20. 20:45:36

Bocsi, el is felejtettem megkérdezni, lehet tudni, hogy mikor jelenik meg?

kárpátizoli 2010.06.21. 09:34:54

Kedves TörpMama! Július 13 - án lesz a hivatalos könyvbemutató, attól kezdve kapható/ rendelhető a könyv.

TörpMama 2010.06.21. 14:07:30

@kárpátizoli:
Köszönöm szépen! Akkor máris van egy jó olvasnivalóm a nyaralásra!

RózAnna 2010.07.20. 17:42:27

Nagyon szép a könyv története és olyan valóságos. Az akkori idők mindennapjait, szokásit tükrözi egy szerelmes történet keretein belül.

TörpMama 2010.08.13. 22:26:37

Kedves Kárpáti Zoltán! Köszönöm, hogy megírta ezt a könyvet. Megvallom őszintén, felülmúlta a várakozásaimat. Elolvastam, kétszer is. Először gyorsan, mert kíváncsi voltam a történetre. Aztán elolvastam még egyszer, mert megfogott a leírása, az aprólékos részletek, a megfigyelések. Megfogott az őszintesége. Remélem, hogy sok fiatal el fogja olvasni és ismét "divat" lesz virágot vinni a barátnőnek, divat lesz kimondani, amit érzünk, hogy tudja a másik, hogy szükségünk van rá, hogy szeretjük, hogy vele álmodunk, vele ébredünk, és fáj, ha nincs velünk! Kedves Kárpáti Zoltán! Azt hiszem, Ön nem is tudja, hogy amit leírt, azon hány ember fog elgondolkozni, hány ember fogja feltenni magának a kérdést: Elmondtam-e a kedvesemnek, hogy mennyire szeretem? Hogy mennyire hiányzik? Vagy hogy tudjak bocsánatot kérni? Őszintén és ne csak úgy kimondva, hanem tényleg komolyan is gondolva? És én is tudjak megbocsátani? És ne csak akkor döbbenjünk rá ennek fontosságára, amikor már késő...
Remélem, olvashatok még Öntől könyveket!

yebike 2010.09.18. 10:12:37

Zoli - köszönöm!

Ma hajnalban értem a könyved végére.

Eddigi életem legnehezebb napjait élem - és miközben olvastam, megtaláltam a megoldást.
Most pedig beadom a jelentkezésemet a saját utóvizsgámra - anyaságból.

Drukkolj, hogy átmenjek!

(Te pedig vigyázz a még birtokodban lévő maradék gyöngyeidre...)

kár érte 2010.09.22. 12:33:01

Zoli!

A mindig kritikusod is állítja: szép könyvet írtál. Egy gondot okozott nekem csupán; szinte kényszeredetten sorjáztam a párhuzamokat! Egy (két) sör mellett ezt muszáj kibeszélnünk, de most is áldom a sorsom, hogy nekem az első szerelmem a feleségem. Igaz, a kapcsolatunkban volt tíz év szünet, de anélkül nem működhetne a mai napig...

A lovagiasságod, a bajnok véred, néha a szerény kivagyiságod szépen testet öltött ebben a műben, mindig is kedveltelek a stílusodért.

Örömöt és bánatot okoztál, megnevettettél és megsirattattál, drukkoltam érted és ellened, helyeseltelek és vitattalak, magamhoz öleltelek, vagy éppen fenéken billentettelek volna a legszívesebben a könyv olvasása közben.

Visszavittél a múltba, felhorgasztottad az egómat, vadászatra invitáltál, miközben jólesően nyugtáztam, hogy a helyemen vagyok.

úg

kárpátizoli 2010.09.22. 15:26:34

@yebike: Köszönöm soraidat. Nem tudom, vajon ismerhetlek- e személyesen - kiváncsivá tettél -,de mindenképpen drukkolok neked, hogy átmenj az utóvizsgán. Meg aztán tudod, olykor csak mi gondoljuk, hogy megbuktunk, mert talán túl magasra tesszük a lécet, akár anyaságból ( apaságból ), akár szerelemből, akár bármi másból!

Ha gondolod, szívesen látok tőled egy- két sort a "vendégkönyvben" is!

Minden jót: kárpátizoli

kárpátizoli 2010.09.22. 15:32:41

@kár érte: Kedves Gábor! Tőled különösen jólesnek ezek a sorok, hiszen sok- sok csörtét vívtunk a legszebb játék, a labdarúgás bizonyos, általad ( kiválóan ) szerkesztett honlapjain, fórumain, és ezek néha szikrázóan kemény ütközetek voltak! :-)
Párhuzamok? Örülök, de már egyáltalán nem lepődök meg. Rég rájöttem, mi cirka hatmilliárdan, majdnem ugyanolyanok vagyunk, legalábbis a legfontossabban: valamennyien a boldogságot, a jóságot, szeretet, és kedvességet keressük, és szeretnénk továbbadni. Csak hát nagyon sokszor nem sikerül, és igen gyakran meg is feledkezünk erről ( főleg másokkal szemben ).
Üdv, és téged is szívesen látlak a vendégkönyvben, mint minden kedves olvasómat!

Zoli

Valaki2010 2010.09.28. 11:03:05

Gratulálok a könyvedhez és annak sikeréhez:)
Minden jót Neked:)

kárpátizoli 2010.09.28. 21:59:31

@Valaki2010: Köszönöm!
Neked is minden jót...kedves Valaki.:-)
süti beállítások módosítása