Irodalom és politika - avagy nincs elég baja a könyvpiacnak?
 

Rá kellett jönnöm, hogy valószínűleg  egy naív hülye vagyok. Az már csak hab a tortán, hogy minderre a Magyar Írószövetség Íróiskolájának egyik foglalkozásán derült fény..
Tudtam én, hogy érdemes lesz ide beíratkoznom...Kemény nap volt ez számomra többszörösen is, a foglalkozás mindenestre érdekesen kezdődött, hiszen Menyhért Anna
vezényletével először Kemény István verseivel barátkoztunk, amelyek amennyire csodálatosak, éppen annyira nehezen értelmezhetőek...De ez csupán a bemelegítés volt,
saját hülyeségem tudatáraébredésének kezdete.
 


A költő verseinek álló órán át tartró elemzése után, a házifeladatként kapottak értelmében, mindegyikünknek egy- egy online irodalmi oldal bemutatását kellett volna prezentálnunk Anna, és társaink számára.
Jó diákokhoz illően, természetesen nem készültünk fel ebből igazán, de hogy szó ne érje a ház elejét, gondoltam bemutatom a Literát, hiszen szeretem is, és olvasgatom is...
Kissé elnagyolt improvizációm végén beszámoltam arról is, hogy bizony az oldalnak van egy Kortárs Irodalmi Adatbázis rovata is, ahová bekerülhet mindenki, aki megfelel bizonyos kötelmeknek, ezek egyike, valamely Írószövetségbeli tagság...És igen, és akkor, és ott vette kezdetét a RÉMÁLOM, nagyjából a következő dialógus formájában...:-)
 
- Tényleg, erről jut eszembe - kérdeztem ártatlanul Annát -, hozzátok például hogyan lehet belépni?
- ...Ki az a "hozzátok"? - nézett rám kissé csodálkozva.
-...Hát..izé..a Magyar Írószövetségbe - bámultam vissza ostobaságnak álcázott értetlenséggel.
- Hááát, igaz, hogy én is tag vagyok...de tulajdonképpen én igazából csak az Íróiskolát...
- De...akkor mégis...?
- Az a helyzet, hogy ez politikai meghatározottság kérdése..., hogy ki, melyik írószövetségbe lép be...
- Ez most komoly? - dermedt csend a teremben. - És a Magyar Írószövetség mégis, milyen politikai meghatározottságú?
- Hát..fogalmazzunk úgy, hogy inkább jobboldali beállítottságú...
- Anna! Ezt most komolyan mondod, hogy miután a kedvedért egy órán át bírkóztunk Kemény István verseivel, nekem tudnom kellenne róla például, hogy mik az ideológiai nézetei??? Ha elolvasok egy könyvet, akkor nem a tartalma kell, hogy fontos legyen, hanem az, hogy milyen politikai nézeteket vall a szerzője?
- Hát, sajnos az irodalom világa kissé megosztott.., de azt gondoltam, ez köztudott....
 
Lehet. Lehet, hogy köztudott. Ebben az esetben én nem vagyok "köz". Mivelhogy soha nem érdekelt, soha nem is tudtam. Meglehet, szerencsétlen vagyok, mert úgy látszik, oly korban nőttem fel, ahol tényleg nem számított - legalábbis a normális többség számára -, hogy ki olvas Népszabadságot, ki pedig Magyar Nemzetet. Igaz, hogy abban az "átkozott korban", nem is volt igazi különbség az egyes művek, termékek között.
De mintha rémlene nekem, hogy ennek az új, gyönyörű világnak az első négy évében sem volt még divat aszerint megítélni embereket, és szemükre vetni, hogy ki mit olvas éppen a négyes- hatos villamoson...
Azt persze már megszoktam - nehéz is lett volna nem észrevenni -, hogy ez megváltozott.
De ha valamiről azt gondoltam volna, hogy mentesnek kellene lennie ezektől a dolgoktól, hát az éppen az irodalom, és függetlenül attól, hogy egy adott irodalmi mű szerzője amúgy kiben, miben hisz, vagy nem hisz...
Ha egy könyvet jónak tartok ( avagy éppen rossznak ), ki a fenét érdekel, hogy az írója "milyen oldali" beállítottságú?! Rémlik, hogy volt erről John Lennonnak valami jó kis száma, ami az úgynevezett "izmusokról" szólt....
 
Azóta már tudom. Azóta már figyelem. Megfertőződtem volna? Elkeseredetten olvasom, hogy hangsúlyozottan "baloldali beállítottságúként" aposztrofált állítólagos íróember a "jó kurva anyjába" küld el a média által hangsúlyozottan jobboldalinak beállított közösséget, egy nyilvános rendezvényen?!
 
Na de az, hogy az illető MIT ÍRT, az senkit nem érdekel??
 
Ekkor döntöttem el, hogy mielőbbi gyógyulásom érdekében, egy igazi, Vámpíros Írószövetséget kell találnom magamnak, mert bár különösképpen nem rajongok a vámpír irodalomért - hazudtam: egyáltalán nem :-) -,mégis, ebben az egyetlen dologban biztosra mehetek: a Vámpírtársadalom tagjai ideológiamentesen szívják mindenki vérét...ott a helyem!

A bejegyzés trackback címe:

https://poerava.blog.hu/api/trackback/id/tr932457792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

83.09.27. 2010.11.18. 20:39:38

Ez nekem teljesen felfoghatatlan! Én,ha könyvet olvasok - márpedig azért előfordul- nem érdekel,nem is látom értelmét utánanézni,hogy a szerzője milyen beállítottságú,akár politikailag,akár szexuálisan,akár bármilyen egyéb szempont alapján. És lehet,hogy az Írószövetség azt hiszi,hogy ez fontos,de szerintem a sima,mezei olvasók többségét sem érdekli. Legalábbis szeretném ezt hinni... Én is naiv vagyok?

kárpátizoli 2010.11.18. 20:49:26

@83.09.27.: Te is naív vagy, igen!!!
De ez JÓÓÓÓ! :-)
A félreértések elkerülése végett: ez a politikai izé..., ez a "meghatározottság", ez nem az Írószövetségtől induló dolog. Egyszerűen arról van szó, hogy valamiféle mételynek köszönhetően, a különböző szövetségek, és sajnos az írók és az olvasók egy jelentős része is, polarizálódni kezdett, kezdett fontossá válni, ki milyen nézeteket vall, és ezzel párhuzamosan kezd jentéktelen tényezővé válni, hogy ki mit, milyen minőségben ír!
Ez borzasztó...szerintem. Elhangzott ott egyébként ennél durvább dolog is: egyszer valaki azért nem iratkozott be az Íróiskolába, mert megkérdezte, kik lesznek az előadók, és az egyikük neve hallatán közölte: " ha az is tanít itt, akkor ő nem jár ide". Mellékesen, a sérelmezett illető kiváló, méltán köztiszteletnek örvendő szerző...

83.09.27. 2010.11.18. 21:38:28

@kárpátizoli: Ha ez tényleg így van,akkor nagyon-nagyon szánakozom az illetőkön,két okból is:
Az egyik,hogy ez iszonyatosan fárasztó elfoglaltság:sétálni a Balcsiparton,a városban,vagy a könyvesboltban,meglátni egy könyvet,ami tulajdonképp tetszene,de haza kell szaladni,lecsekkolni az írót...
Másrészt: így egy csomó jó könyvről le lehet maradni,ami pedig elég nagy veszteség,merthogy ez kellene legyen az olvasás lényege:sok jó könyvből sok olvasmányélményt szerezni. És ha különböző beállítottságúak? Sebaj,tágul a világról alkotott kép. Én legalábbis így vagyok ezzel,és meggyőződésem,hogy nem csinálom rosszul!

kárpátizoli 2010.11.18. 21:55:27

@83.09.27.: Igen, igen.
Én is szerettem eddig Shakespeare -t, de friss élményeim hatására utánanéztem, és....Most mi vaaan???
Ugye, milyen röhejes? Vagy inkább siralmas?
Teljesen egyetértek veled...:-)

Kérés: lécci, használj valami nicket!

kárpátizoli 2010.11.18. 21:58:19

@kárpátizoli: illetve, bocs, ha a 83.09.27 az, akkor nekem jó, - utólag is boldog szülinapot :-) -, csak valami névféleségre gondoltam, mert ez elsőre olyan mint egy IP cím :-)))

TörpMama 2010.11.19. 06:21:15

Kedves Kárpáti Zoltán!
Örülök, hogy újabb infókat kaphattunk az Íróiskoláról! Nagyon érdekes, amit leírt - de talán ma nem meglepő, nem? Sajnos ez a világ most ilyen. De én hiszem azt, hogy a jó könyveket tényleg azért olvassuk, mert érdekesek, nem azért, mert írója jobb-, vagy baloldali, vagy pártonkívüli.
Úgy látom, érdemes volt beiratkoznia a suliba, sok érdekes dologgal fog még találkozni (az eddigiek alapján ez nem kérdéses)!
"A jó pap holtig tanul!" :-)

83.09.27. 2010.11.19. 09:22:00

Igen,ez a nickem. Nem gondoltam,hogy zavaró lehet. Bocs. :-)
Tényleg jó,hogy megosztod ezeket az infókat,csak tedd ezt minnél gyakrabban,és fáradhatatlan lelkesedéssel! Hidd el,van rá igény!

kárpátizoli 2010.11.19. 18:53:22

@TörpMama: Szia TörpMama! Igazad van.
Az a helyzet, hogy a kifejezetten szórakoztató céllal megírt regényeken kívűl, minden olyan könyv, amely komolyabb mondanivalóval "terhes", valahol óhatatlanul tükrözi az írójának világnézetét, felfogását, véleményét. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen minden embernek - így minden szerzőnek is -, jól meghatározható identitása van. Ha elolvasunk egy könyvet, akkor ezzel is szembesülünk. Teljesen függetlenül attól, hogy a könyvet jónak vagy rossznak tartjuk, a szerző felfogását nem kell feltétlenül elfogadnunk. Ebben az is benne van, hogy ha tetszik a mű, akkor sem feltétlenül értek egyet az író véleményével.
De az már egyenesen nonszensz, hogy ha az író felfogása - világnézete, stb. - nem tetszik, akkor el sem olvasom a könyvét?! Tudnék példákat mondani a világtörténelem híres- hírhedt alakjai közül is, akik ennél sokkal kevésbé primitívebben giondolkodtak...

kárpátizoli 2010.11.19. 18:54:54

@83.09.27.: Már nem is zavar! :-))
És igyekezni fogok, ígérem, és köszönöm soraidat!

Zoli
süti beállítások módosítása