Utóvizsga Szerelemből - utóvizsga ( kellene ) könyvterjesztésből, könyvkiadásból...

Az irodalom mint üzlet

Azzal az örvendetes hírrel szeretném folytatni előző bejegyzésemet, hogy amint azt a kép tanúsága alapján láthatjátok, az Örkény István könyvesbolt kedves illetékesei állták a szavukat, és valóban rendeltek a könyvből a neves kiadón keresztül. Mi több, nagyszerű helyen látható a kirakatban is. Ezúton is köszönet érte!

Úgy gondolom, hogy amikor az irodalom, először a kézzel írt és másolt könyvek, kódexek, később  a nyomtatott művek eredeti funkciója megváltozott - a kevés kiváltságos számára megőrizni, átadni információkat - , és a könyvekkel kapcsolatban egyre inkább az vált célkitűzéssé, hogy minél szélesebb rétegekhez, közönséghez eljussanak, abban a pillanatban dőlt el, vált nyilvánvalóvá, hogy az irodalom, természetesen sok minden egyeben kívül, kőkemény üzlet. Hiszen könyvet írni, alkotni, és könyvet elolvasni lehet szórakozás, lehet belső késztetés, aminek semmi köze nem kell legyen bármilyen üzleti tevékenységhez is. Ellenben könyvet előállítani, és azt értékesíteni, nos ennek semmi köze semmiféle szórakozáshoz, vagy késztetéshez.

Rágódjunk el ezen kicsit, érdemes: Miben áll egy könyv lényege, lelke, mi kell ahhoz, hogy egy könyv megszülessen? Azt gondolom hogy kétféle ember kell hozzá, mindenekfelett. Egy olyan, aki el akar mondani valamit, írásban szeretne közölni valamit ami számára fontos, ő a szerző/ író, és egy olyan ( sok olyan ), aki erre kiváncsi, aki ezt el akarja olvasni, mert érdekli ( mert megérinti, mert szereti, mert azonosulni tud vele, vagy éppen tagadni tudja, vagy mert egyszerűen csak szórakozni, kikapcsolódni szeretne általa ).

Bár nem gondolom, hogy feltaláltuk ezzel a spanyolviaszt, azért azt hiszem megegyezhetünk abban, hogy nem létezik könyv író, és olvasó nélkül...Sőt, író és olvasó sem létezhet egymás nélkül! Különös, bensőséges viszony ez, amely látszólag oly egyszerű következtetésekre késztethet mindenkit. Különös, és bensőséges írom, hiszen az író, számára vadidegen emberekből vált ki érzelmeket, költözik a könyve által a mindennapi életükbe, otthonukba, válik az életük részévé, még ha csak kis mértékig is. Másrészt az olvasó, számára vadidegen ember gondolatait, érzéseit, olykor egész életét ismerheti meg, tudhatja magáénak, kritizálhatja, vagy éppen fogadhatja el. Azt gondolnánk mindebből, egyszerű következtetésként, hogy CSAK ez számít a könyv körül, a "két vége", és minden ami kell még ehhez, ezek egymásratalálásához, az csak mellékes, kevésbé fontos technika, unalmas, mindennapi logisztika....Mekkorát tévedünk, legtöbben el sem tudjátok képzelni!

Mert ha megnézzük a valóságot, a mai magyar valóságot, amúgy istenigazából a dolgok mélyére nézünk, akkor kiderül, hogy "csupán" éppen a két legfontossabb: író és olvasó nem számít szinte semmit ebben hatalmas üzletben, amelyet kizárólag a profit megszerzésének nyers ösztöne mozgat, hajt, és irányít.

És a baj jórészt ebben a szóban gyökerezik: irányít. Mint közgazdász is, mint modern gondolkodású ember is elfogadom, sőt, semmi kivetnivalót nem találok abban, hogy a kultúra, és ezen belül az irodalom: üzlet. Bajom és kifogásom egyrészt ennek az üzletágnak a felháborító aránytalanságaival, és részben "tisztességtelenségeivel" van.

A következő részt innen folytatom, sorra vesszük ezeket az aránytalanságokat, és "tisztességtelen" jellemzőket

A bejegyzés trackback címe:

https://poerava.blog.hu/api/trackback/id/tr282260114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cartmen123 2011.04.03. 22:27:20

Szervusz!

Én is hasonló cipőben járok, és látom ezt a lehetetlen helyzetet. Tudnál nekem segíteni, hogy amennyiben könyvesbolt (terjesztő nélkül) átveszi biankóba a könyvet, milyen haszonnal veszi azt át? Továbbá terjesztő át sem vette a könyvedet? Azt olvastam, hogy a terjesztő 50-60%-ot levesz a könyv árából, ami nevetséges. Ezen felül még a könyvesbolt is leveszi a hasznát?
Szeretném én is a saját könyvemet majd kiadni szerzői kiadással, viszont üzleti tervet készítek pályázathoz, amihez elengedhetetlen a reális megközelítés. Mennyire tudtad értékesíteni a könyvet? A terjesztőkön keresztül történő árusítást végleg elvetetted? (Remélem nem zavaró a tegeződés. De én a könyvemben is így szólítok meg mindenkit.)

kárpátizoli 2011.04.05. 23:46:35

@cartmen123: Szia!
Semmi baj a tegeződéssel:-)
Szóval:Három dolgot tehetsz szerintem.
Mielött kiadod magánkiadásban, felkeresel egy csomó létező könyvkiadót, kezdd a legnagyobakkal, és kérd, hogy olvassák el, véleményezzék, és ha látnak benne fantáziát, akkor le lehet ülni velük egyezkedni. Ebben az esetben az eladott példányszámok után alkudhatsz ki magadnak szerzői jogdíjat, de ne számíts túl sokra, és főleg ne rövid időre. Viszont, ebben az esetben, a kiadód gondoskodik a terjesztésről, tehát hogy eljusson a könyv a boltokba, esetleg, ha komoly fantáziát látnak benne, akkor még egy kis marketingre is költenek, hisz nekik is ez az érdekük, ha "szagot fognak" ( azért erre ne nagyon számíts...Igen hatásos lenne, ha valami ismerős bajánlana valamelyik olvasószerkesztőhöz, vagy pláne a kiadó tulajdonosához:-)
Kettő: Megbízol egy kis kiadót, de már ekkor is fennál a veszélye, hogy ezzel nem állnak szóba a terjesztők, azaz még bizományba sem rendelnek a boltok számára belőle...sajnos megtehetik, övék a bolthálózatok zöme. Egyébként a bolti terjesztés jutaléka, tehát amit pl. a Libri, az Alexandra, vagy a többi nagy levon, azaz visszatart, az a bolti ár 50- 60 %-a, de mondjuk 50-nél meg lehet állni. A fennmaradó 50 % fedezi a kiadó költségeit, a te szerzői jogdíjadat, a könyv tényleges előállítási költségét, a marketinget, stb.
Három: valahogy megállapodsz egy nyomdával a saját kockázatodra - javaslom, hogy sem az olvasószerkesztőt, sem a korrektort ne spórold meg -, előállítatsz velük bizonyos mennyiségű könyvet, és saját magad,vagy felfogadva úgynevezett "boltlátogatókat", egyesével felkeresed a lehető legtöbb kis könyvesboltot, és megpróbálod őket rávenni, hogy bizományba vegyenek át tőled x példányt. Ebben az esetben, hogy mennyit kérnek, illetve mennyit adsz, ez alku kérdése. 30% ? DE! A nagy hálózatokhoz tartozó boltok nem fognak veled szóba állni, mert kizárólag a nagy terjesztőktől vesznek át könyvet. A kicsik, a magán könyvesboltok, stb. talán. Újabb DE: ha viszont nincs marketing, csak szimplán bekerül több ezer másik könyv közé, akkor szinte esélytelen, hogy komolyabb eladásokra számíthass. Marketing: én a helyedben, azzal kezdeném, hogy felveszem a kapcsolatot irodalmi lapokkal, vagy olyan újságokkal, amelyeknek van ilyen melléklete, főleg az online irodalmi lapokkal, bátran kérdeznék, nyüzsögnék, és főleg megpróbálnám őket rábírni, hogy közöljenek részleteket belőle...
Elsőre ennyi jutott eszembe, de tudnod kell, hogy iszonyú sok kitartás, nyüzsgés, kulimunka, kudarcélmények ( elutasítás, közöny, stb. )várnak rád, cserébe néhány jó szó ( eleinte barátoktól, aztán persze ki tudja? ), mégis, bíztatlak, tudod, aki igazi író, azt úgysem lehet lebeszélni arról, hogy írjon, és azt meg is jelentesse! :-)
Én sem szeretnélek, csak legfeljebb felkészítelek ezekre.Sok sikert és kitartást kivánok, ha volna még kérdésed, akkor a poerava@upcmail.hu címre is írhatsz!
Üdv:kárpátizoli

kárpátizoli 2011.04.05. 23:49:19

@kárpátizoli: Bocs a rengeteg elütésért, ezeket nem helyesírási hibáknak szántam, csak siettem, és nem olvastam vissza a klikkelés előtt
süti beállítások módosítása