beiratkoztam az Íróiskolába...

Igen. Beiratkoztam. Jövő héten évnyitó. Szervező a Magyar Írószövetség.
 
Olvasóim egy része számára ez reménykeltő lehet, gondolhatják úgy: "végre; hátha megtanul írni!" Olvasóimnak ugyanez a "halmaza" azonban el is borzadhat akár: "Te jó ég, mi lesz, ha kedvet kap, és még több könyvet ír?!" Ezért hát a szösszenet címe. :-)
 
Ami engem illet, nem hiszek benne, hogy meg lehet tanulni jó könyvet írni. Meg lehet tanulni fogalmazni, meg lehet tanulni a helyesírást, egyáltalán: meg lehet tanulni írni, de igazi, jó könyvet írni nem lehet tanulni.
Ezeket ugyanis az élet írja, és az életet nem lehet tanulni. Az életet élni lehet.  Jó könyvet nem írhatsz pusztán szavakkal, sem tollal, sem géppel. Azok csak eszközei az írásnak, bármilyen mesterien is forgatod azokat. Igazi könyvet csak a szíveddel írhatsz! Az igazi könyv te vagy magad. A kezed csak papírra veti azt.
 
Azt kérded - joggal -, akkor miért? Mert kiváncsi vagyok. Arra vagyok kiváncsi, vajon megmarad- e az elszigeteltség, az önmenedzselési kényszer? Arra vagyok kiváncsi, hogy változik- e bármi is az irodalom, és saját magam viszonylatában attól, hogy elvégzek egy neves szervezet által indított képzést, hogy olyan emberek közé kerülök, akik számára ez a közeg a természetes, hiszen nem amatőrök, mint jómagam?!
Avagy maradhatok továbbra is magányos farkas? ( az maradok, tudom; az akarok maradni ). Vagy így- vagy úgy válaszokat fogok kapni, és ez arra biztosan jó lesz, hogy újabb kérdéseket tegyek fel.
 
Provokáljak kicsit?  Feltegyem előre egyiket- másikat?
 
Jó, meggyőztetek..:-)
 
Szóval - látom előre - olyasmiket kérdezek majd egyszer, hogy vajon egy író ( költő, festő, szobrász, zenész, stb. ) miért nem attól író, hogy jobb- rosszabb könyveket ír ( verseket költ, képeket fest, szobrokat alkot, zenét szerez/ ad elő ), és ahhoz, hogy az legyen, miért kell az, hogy társadalmi (?), tradicionális (?) elvárásoknak megfelelve, ilyen- olyan szervezetekhez tartozzék, ilyen- olyan "posztgraduális" képzéseken vegyen részt?
 
Nagyon szeretném ezt a titkot megfejteni, és nagyon kiváncsi vagyok, vajon megérzem- e majd egyszer, hogy igen, igen most, most léptem át azt a bizonyos határt, mostantól elfogadtak, az ő kutyájuk kölke vagyok magam is...!
 
Tudjátok, úgy gondolom, ha autószerelőhöz viszitek a kocsitokat, akkor azt várjátok tőle, hogy értsen hozzá, és nem azt, hogy tagja legyen az Autószerelők Országos Társaságának, miként a piacon, amikor húst vásároltok, nem azt nézitek, vajon ez a hentes tagja- e a Nemzetközi Hentes Szövetségnek, hanem azt, hogy szépen szeleteli-e, a jó húst...
 
Azt írtam, a titok nyitjára vagyok kiváncsi, de most rontsam el a játékot azzal, hogy előre megmondom a megfejtést? :-)
Nem teszem, pedig borítékolom. ( a rejtvénykedvelőknek: a válasz erre is ott van az ez előtti bejegyzésemben, a vége felé...)
 
Aminek örülök, és amitől viszont nagyon sokat várok, hogy huszonhat évnyi nem tanulás után, újra lesznek osztálytársaim, évfolyamtársaim, tanáraim, akikre őszintén, és nyitott szívvel kiváncsi vagyok. Saját magukra, a motivációikra, tapasztalataikra.
 
Drukkoljatok!

A bejegyzés trackback címe:

https://poerava.blog.hu/api/trackback/id/tr942319787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

83.09.27. 2010.09.24. 14:56:49

Bennem ez az elhatározása efféle reakciókat váltott ki:
Először azt gondoltam: csak viccel.
Aztán: Iskola?! Annak,aki így ír?! (Úgy értem: ennyire jól :-) )
Végül: tekintve az előző naplóbejegyzéseit;(ti. könyvkiadás téren ennyire rossz a helyzet) ha ez kell hozzá,hogy még több könyvet lássunk Öntől,ám legyen! Én személy szerint örülök,hogy ennyire az írás felé fordul! Sok csillagos ötöst kívánok! (Vagy inkább jósolok...)

kárpátizoli 2010.09.25. 02:11:59

@83.09.27.: Kedves, köszönöm szépen!
Nem feltétlenül az iskola, és "reménybeli hozományai" kellenek a további könyvekhez. Ebben bizonytalan vagyok kicsit, megmondom őszintén...Nem tudom, hogy mondjam el, hogy ne értse félre: egy igazi író sohasem anyagi megfontolásból kezd írni egy könyvet. Egyszercsak megírja, szívből, késztetésből, talán tehetségből, aztán szeretné, hogy meg is jelenjen; kiadják.
( Ez már anyagi kérdés ). Aztán ha kiadták, szeretné, ha minél többen elolvasnák, minél többen kedvelnék. Minden író azt szeretné, ha a könyvét minél többen ismernék, és elismernék. Namármost az a baj, hogy ehhez ( legalábbis ma, és legalábbis Magyarországon )nem elegendő, ha jó könyvet ír. Meg kell küzdenie azokkal a piaci feltételekkel és körülményekkel, amikre ön is céloz, és amelyekről előző bejegyzéseimben írtam! ( Márpedig ez még súlyosabb anyagi kérdés ). Ha ez nem megy, akkor hiába születik egy remekmű, az nem jut el az olvasókhoz. Vajon ki az az író, aki azért ír könyvet, hogy elolvassa azt a családja, néhány ismerőse, barátja?
És hát igen, akkor itt a nagy kérdés, milyen utak, milyen módok vezetnek oda, hogy az adott könyv, vagy a szerzője, megfeleljen a "Szent Piac" elvárásainak? Mert úgy tűnik nekem, hogy ehhez önmagában a mű nem elég, egyszerűen mert nem jut el a közönséghez. Ezekre a kérdésekre keresek választ, kiváncsi vagyok, például egy ilyen iskolai közeg mit segít ebben?
Természetesen van véleményem, hogy ezek helyett a pótcselekvések helyett mi mindent kellene tenni...például a kiadás, menedzselés területén. A minap olvastam egy interjút egy első kötetes lengyel íróval, akinek a könyvét azonmód hat nyelvre lefordították, és kiadták külföldön...mesél arról is, miként áll ezekhez a kérdésekhez a lengyelországi szakma...Volna mit tanulni, azt hiszem.
Amúgy alig várom, hogy elkezdjem a következő könyvet írni, kicsit még rágódok ezeken a kérdéseken.
A megelőlegezett jeleseket addig is köszönöm, majd tudósítok róluk, hűségesen! :-)

TörpMama 2010.09.25. 07:34:26

Kedves Kárpáti Zoltán! Szerintem nagyszerű dolog, hogy beiratkozott az iskolába! Na nem azért, mert sok újat fog tanulni, hiszen még az is lehet, hogy ön fog órát tartani! :-) De ugye valószínű így olyanokkal kerül szorosabb ismerettségbe, akik irodalomkedvelők, sokat olvasnak, vagy netán írnak is! És tanulni sosem késő, sosem szégyen, egy jó tanárnak isszák a szavait a "diákok", akik akkor is diákok lesznek így, ha már nem 18 évesek!

Kívánom, hogy érezze jól magát az iskolában, és természetesen várom a beszámolót! :-)
süti beállítások módosítása